Josefin Winther på Familien (konsertomtale)

Torsdag var det tid for å trosse regnværet som har skapt alle disse flomoverskriftene i den siste tiden, og jenta fra Bergen skal vel neppe ha skyld for at det høljet ned denne kvelden. Det begynner å bli noen konserter jeg nå har opplevd på Familien, og manglende oppmøte fra trøndersk befolkning er ikke noe nytt fenomen.
Jeg er utrolig skuffet over hvor ofte mine trønderske brødre/søstre uteblir fra slike begivenheter, men jeg er stolt over de som var der og skapte den stemningen det ble. Josefin Winther med bandet har et godt grep på publikum, og det faktum at hun deler såpass mye av seg selv gjør det hele til en god intim atmosfære.
Josefin Winther fremstår som en veldig sårbar artist på scenen, og hun formidler et stort følelsespekter denne kvelden. Vi blir tilbudt morsomme historier om forviklinger rundt albumet “Raising Armies“, som lett for noen kan misforstås til “Raisin armies” . Josefin flørter også med tanken om å få til noe med Team Dag fra korslaget, og noen vil nok huske Josefin fra Team Torhild. Jeg vet ikke om hun la merke til Trude Bekkavik fra SKA-frika som stod ved min side, som faktisk var/er medlem av Team Dag.  ;-)
Det legges også ut om hemmelig forelskelse, og litt tøffere tid på Island.
Jeg liker hvordan vi får litt mer innsyn i hvordan noen låter har blitt til, og ikke minst følelsene som lå bak de.

Det er et veldig komplett band som står på scenen, og det spiller sammen som om de ikke har gjort annet i lang tid. Noe smårusk er det jo underveis i konserten, og hadde jeg filmet mer så kunne jeg vært en flaske vin rikere i dag. Den siste blir litt intern for de som var på konserten. :P La oss bare si at det var en bitteliten glipp…. men morsomt var det….

Som alltid så har jeg et lite utvalg av klipp fra konserten.

Bandet består av Josefin Winther på vokal/gitar, Magnus Skylstad på trommer/kor, Petter Sæverud på bass, og Kristian Fanavoll Tvedt på gitar. Alle i bandet fikk markert seg fint under konserten, og man så tydelig at det ikke var noen “primadonnaer” som stakk seg ut. Vi alle vet jo at noen band har enkelt individer som gjerne vil vise verden at de er best, og da skal de gjerne prøve å skinne over frontfiguren også. Et “tight” band som lager god musikk sammen, akkurat slik jeg vil ha det.

Josefin Winther leverer flott vokalt, og vi blir påminnet om hvilket register som bor i henne. Jenta har jo tidligere blitt sammenlignet med PJ Harvey og Patti Smith, så det sier jo litt om hvor landet ligger. Det ble en fin miks av det rolige, og det litt tyngre låt-materialet som Josefin har i bagasjen. Konserten bydde på  låter fra tidligere utgivelser, og vi ble introdusert til nytt materiale også. Josefin Winther har jo lagt en plan for året 2012, og den byr på to digitale singler hver måned fremfor en album-utgivelse. Du finner mer informasjon rundt dette på Facebook-siden hennes.

En av de kommende låtene som slippes digitalt snart, er låten  “Bjørnen som sover”. Låten synge på norsk, og det synes jeg var et virkelig friskt pust fra Josefin Winther sitt engelske repertoar. Jeg falt faktisk for den låten umiddelbart, og jeg elsker hvordan den er bygd opp. Den var faktisk så bra at jeg måtte bare legge den ut på youtube så fort som mulig, og jeg tror denne låten har veldig godt hit-potensiale. Det er ikke ofte at jeg faller så fort for en låt, og litt små-forelsket ble jeg i den.

BJØRNEN SOM SOVER

Hele kvelden var en meget hyggelig opplevelse, og passer det slikt så skal jeg absolutt oppleve Josefin Winther  live igjen når de gjester Trondheim i nær fremtid. Følg med på Facebook for kommende arrangementer, anbefales på det sterkeste at du får med deg en konsert. Bilder fra konserten finner du på norskmusikk.org sin Flickr. (Signert amatørfotografen meg)